Test af batterilader: FSP 235-7BAC18.

Liggende bordlader.

IP tæthedsgrad:                   IP44. Ikke vand- og støvtæt
Håndtag                                Nej
Termoføler:                           Nej
Nominel:                               24V/8A
Batteri:                                   GF12051Y0.  12V/56Ah-20h

3-polet xlr-plug er ikke sikret imod kørsel under opladning.

Indladningskapaciteten skal være 105-115% af den afladte kapacitet.
FSP 235-7BAC18 laderen har en rimelig jævn ladestrøm dog med rippler.

Har en effektiv ladestrøm på ca. 8A i opladningsfasen.
Opladetiden med fuld ladekapacitet er ca. 3,75time, hvilket giver en indladning på ca. 30Ah.

Herefter lades der med faldende ladestrøm, som efter 12 timer afslutter med 0,8A.
Ladespændingen går op til ca. 28,2VDC og først efter ca.11 timer, stiger den til 29VDC.
Meget unormalt. Kunne tyde på, at laderen ikke er udviklet til blyakkumulatorer.
Opladespændingen skal slutte mellem 28,8 og 29,4VDC med en overopladningstid på ca. 4½ time.
Vedligeholdelsesspændingen er ikke eksisterende. Bør være ca. 27,4-6 VDC.
Vil overoplade batterierne, hvis laderen står tilsluttet i længere tid.


Den ideelle indladning er 56Ah +5 til15%. Minimum 58,8Ah og optimalt 64,4Ah.

FSP 235-7BAC18 vil ikke kunne genoplade batterierne på under 12 timer og ikke oplade til 100% nominel kapacitet.
Der indlades ca. 48Ah på 12 timer, hvilket er 86% af den nominelle kapacitet og 78% af den ønskede indladning (110%).
Opladningen er mangelfuld. Forkorter køre- og levetiden på batterierne væsentligt.
  

Testen er ikke videnskabelig, men det er en praktisk test, som alle med det rigtige udstyr kan udføre.

Har du også en lader, som du ikke er sikker på fungerer korrekt, så ring eller skriv til mig.